تأثیر قهوه، پرتقال و خشکبار درکاهش خطر ابتلا به دیابت

 اگر به دهه ی هفتاد میلادی  برگردید، مشاهده می کنید که افرادی که عادت جدی به خوردن قهوه داشتند غالباً به عادت  دیگری یعنی  کشیدن  سیگار هم وابسته  بودند و به همین علت دانشمندان در مطالعات اولیه  خوردن قهوه را مضر می دانستند. درحالیکه  مقصر اصلی مضرات ایجاد شده، کشیدن سیگار بود.

برای محققین  بررسی جدگانه ی  این دو عادت  ازهم سخت بود به همین  علت  سبب شد مصرف قهوه برای  سلامتی  مضر معرفی شود اما بسرعت  پس از گذشت  25 سال، نتایج بدست آمده، نوشیدن  قهوه را مفید  معرفی نمود و دید  همه نسبت به  قهوه تغییر کرد.

مطالعات اخیر نشان می دهد افرادی که به طور منظم  قهوه می نوشند درمعرض  خطر کمتری برای افسردگی  و شاید  آلزایمر باشند.

شواهد موجود نشان می دهد که نوشیدن قهوه  سبب کاهش خطر ابتلا به دیابت  نوع 2 می شود. در  متاآنالیزی که اخیراً انجام گردید، محققین دریافتند  که نوشیدن 2 یا 3 فنجان قهوه  در روز سبب کاهش  خطر ابتلا به دیابت  نوع  دو تا 12درصد می گردد، البته  قهوه ی بدون کافئین  نیز  خطر ابتلا  به دیابت  را کاهش می دهد اما نه به اندازه ی نوع دارای کافئین .

 البته بزرگترین  فاکتور خطر ابتلا به دیابت  نوع 2  اضافه وزن است، تحقیقات نشان داده است  تأثیرات حفاظتی  قهوه  بخوبی در افراد دارای اضافه وزن مشهود نیست.

تأثیرات محافظتی قهوه بر دیابت از کجا منشاء می گیرد؟ محققین  می گویند  برای توضیح  این  اثرات  چندین فرضیه وجود دارد. قهوه حاوی مقادیر زیادی  پلی فنل است که یک ترکیب  گیاهی  مفید می باشد. محققین  دریافتند  ترکیبی  بنام chlorogenic acidیا CGAموجب  تأخیر در جذب گلوکز می شود. اما انسان تنها با نوشیدن  قهوه  نمی تواند به حیات خود  ادامه دهد بنابراین چه مواد غذایی دیگری درکاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 موثر هستند یا به کنترل این بیماری کمک می کنند؟

انجمن دیابت  آمریکا  فهرستی ازمواد غذایی مختلفرا که برای افراد دیابتی مفید هستند تهیه کرده است .انواع لوبیا و سبزیجات برگ پهن در راس این فهرست قرار دادند، علاوه بر ارزان بودن پروتئین موجود در لوبیا ، مواد مغذی ضروری دیگری مانند پتاسیم و منیزیوم درلوبیا  وجود دارند  که به تنظیم  قند خون کمک می کنند.

همچنین  در این فهرست موادی مانند مرکبات وانواع توت وجود دارند که غنی از مواد پلی فنلی  و فیبر هستند. خشکبار و مغزهای مغذی نیز می توانند  با کنترل  اشتها به مدیریت دیابت  کمک کنند و از سوی  دیگر منبع بسیار خوبی از منیزیوم  هستند.

سیب زمینی شیرین بجای سیب زمینی سفید در این لیست قرار دارد و حاوی مقادیر زیادی ویتامین آ و فیبر می باشد. تمام غذاهای موجود در این فهرست که از طرف انجمن دیابت  آمریکا  تهیه شده اند دارای  نمایه ی گلایسمی  نسبتاً پائینی می باشند ومانع از افزایش  ناگهانی  قند خون می شوند. برای مشاهده ی فهرست مواد مفید  برای افراد دیابتی به آدرس زیر مراجعه کنید:

www.diabetes.org/food-and-fitness/food/what-can-i-eat-diabetes-superfood.html

مترجم: فرخی نیا

منبع: health.wusf.usf.edu